Tijd vliegt voorbij - Reisverslag uit Hamilton, Canada van Bas Schreurs - WaarBenJij.nu Tijd vliegt voorbij - Reisverslag uit Hamilton, Canada van Bas Schreurs - WaarBenJij.nu

Tijd vliegt voorbij

Blijf op de hoogte en volg Bas

17 November 2012 | Canada, Hamilton

Op de dag dat Sinterklaas in Nederland is aangekomen, zal ik een poging wagen jullie te verblijden met deze blog, lieve kindertjes. Als het lukt, dan hoor ik het vast wel en zo niet, dan hoor ik er vast niets over. Al zijn kritiekpuntjes altijd welkom, bijvoorbeeld over de lengte van de blog want die zal wel weer de spuigaten uitlopen.

We pakken het verslag op tijdens de busrit naar Montréal, ruim twee weken geleden, toen ik mijn vorige blog heb geschreven. Busritje was prima. Niks mis mee. Tot opeens de WI-FI (voor de oudere lezers: draadloos internet) het niet meer deed. En dan sta je mooi te kijken. Marion was aan het slapen, dus daar zat ik dan. Ze zeggen dat de Canadese natuur de moeite van het uit het raam kijken waard is, maar 6 uur lang naar bomen kijken begint ook te vervelen. Een meevaller was dat de Megabus exact op schema reed, zodoende was het dit keer korter dan mijn vorige busrit naar Montréal met de schoolbus.

Montréal was weer top. We zaten in een hotelletje in de buurt Mont-Royal. Montréal ligt dus in het Franstalige deel van Canada, wat betekent dat ze buiten het echte centrum nauwelijks Engels spreken. In het hotel was dit niet anders. Vroegen ze nog wel of wij Spaans konden (Marc, waar was je?), maar uiteindelijk nog wel meegekregen dat het petit déjeuner tussen acht en tien was. Onze hotelkamer had uitzicht op het pleintje waar ook het metrostation was. Je was dus zo in het centrum. Overdag door de verlate straten geslenterd (er zijn blijkbaar niet veel toeristen die op donderdag- en vrijdagmiddag Montréal gaan verkennen laat staan via een kleine omweg de berg (ook Mont-Royal geheten, verwarrend) beklimmen). Onder meer de haven en het oude gedeelte van Montréal verkend met zijn smalle straatjes en leuke winkeltjes. Elke avond uit eten geweest. Onder meer Sauerkraut mit Bratwurst op, maar ook lasagne bij een Italiaans restaurantje die vrij lastig te vinden was doordat Google Maps mij niet begreep. Gelukkig was daar Marion met haar vrouwelijke intuïtie en had zij wel opgelet de middag ervoor toen we er langs waren gelopen.

Een ander doel van deze trip was om de club binnen te komen met het fantastische uitzicht en de afkeer onder de portiers tegenover ‘verkeerde’ schoenen. Het is gelukt! Marion en ik hadden daar vrijdagavond afgesproken met Jad (een jongen uit Libanon die Marion kende van haar uitwisseling in Londen), zijn huisgenoten en Tiphaine (een van mijn Franse studiegenootjes die dat weekend een vriendin ging opzoeken). Het uitzicht was fenomenaal vanaf de bovenste verdieping van een van de hoogste gebouwen van de stad en de muziek was meer gevarieerd dan in de club waar ik de vorige keer ben geweest in Montréal. Zaterdagmiddag vertrokken we weer richting Hamilton na een paar erg fijne dagen.

De dagen erna moest ik mijn studie weer oppakken en heb ik een aantal colleges bezocht. Daarnaast had ik een midterm voor Managerial Negotiations. Ging best oké, krijg het cijfer dinsdag terug. Woensdag had ik geen colleges en zijn we naar de Niagara Falls gegaan. Na een gemiste overstap, waardoor we twee uur moesten doorbrengen in Downtown Hamilton (en dat is geen pretje, hoe kouder het wordt des te meer zwervers en ander gespuis er rondlopen daar). We waren pas eind van de middag bij de watervallen. Het was koud. Het waaide. En bij de Canadian Falls regende het, wat een aparte gewaarwording was. Net als de mist die rondom de watervallen hing. Doordat hier in Canada de wintertijd ook is ingegaan (een week later dan in Nederland, vraag me niet waarom), werd het vroeg donker en konden we de watervallen met verlichting zien. Dit was erg mooi. Het was overigens nog steeds koud, dus we hebben een restaurantje opgezocht en hebben daarna een poging gedaan de kermiscultuur van Niagara Falls in stand te houden door een spookhuis te bezoeken. Marion vond dit best wel eng, maar ik was de rust zelve. Als Marion anders beweert, moeten jullie haar vooral niet geloven. Geloof mij.

Aangezien Marion vrijdag weer richting Nederland zou vliegen (aaaaaawh), besloten we voor de laatste avond naar Toronto te gaan en een hotelkamer te boeken. Het bleek eerder een suite te zijn. De oppervlakte was namelijk 45m2, verdeeld over de keuken, badkamer, woonkamer, slaapkamer en het balkonnetje. Was een keer wat anders dan een hostel waar je met 8 of 10 man op dezelfde kamer slaapt. Vrijdag Marion afgezet op het vliegveld. Afscheid nemen is nooit leuk, maar we zien elkaar over niet al te lange tijd weer. En toen was het afgelopen met het bezoek.

Diezelfde avond in Toronto gebleven waar een feestje voor de MBA studenten was georganiseerd. Tom, de Noren en de Denen waren er ook en we konden in het appartement van Teresa (een Duits studiegenootje) blijven slapen. Het was een flink contrast om in plaats van in een hotelbed op de grond te moeten slapen met slechts een paar kussens die nog enig comfort boden. Zaterdagavond zijn we naar een basketbalwedstrijd geweest en om de tijd te overbruggen zijn we langs de bioscoop gegaan om de nieuwe James Bond te zien. Vermakelijke film. De NBA wedstrijd was meer een show dan een sportwedstrijd. Een herdenking vooraf met een aantal veteranen uit de Tweede Wereldoorlog, optredens van cheerleaders en er werden continu T-shirts het publiek ingegooid, waar het publiek nogal wild van werd. Rare Canadezen.

Op zondag mocht ik weer eens voetballen. De play-offs waren ondertussen van start gegaan, wat betekent dat er nog acht ploegen in de race waren. De kwartfinale werd meteen redelijk overtuigend door ons gewonnen. 3-0. Morgen vindt de halve finale plaats. We missen echter onze keeper en onze twee beste spelers (nu denken jullie natuurlijk dat ik niet meedoe, maar ik ben de op twee na beste speler en morgen dus de beste speler. Hoop dat jullie mij geloven), dus het zal een pittige wedstrijd worden. Hopelijk plaatsen we ons voor de finale, die dan volgende week zondag zal plaatsvinden.

Deze week stond in het teken van de studie. Onder meer twee presentaties moeten geven. Eentje met onze groep voor Brand Management over de strategie van de Ultimate Fighter Championship (een Amerikaanse vechtsport waarbij zo’n beetje alles mag). Aan de reacties te horen, ging dit niet onaardig. Afgelopen donderdag moest ik me in mijn eentje zien te redden bij het vak Compensation and Reward Systems. Deze presentatie ging over Workplace Wellness (klinkt beter dan de vertaling Welzijn op de Werkvloer). Dit was niet alleen een presentatie, maar moest ook tot een discussie leiden wat gelukkig ook gebeurde. Na afloop stroopwafels uitgedeeld, wat er wellicht mede toe heeft geleid dat ik een score van 80% heb behaald.

Na al dat studeren, wat je ook niet te veel moet doen want dat is voor niemand (en vooral niet voor jezelf) leuk, was het weekend. Donderdagavond met de Nederlandse afvaardiging hier in Hamilton wezen eten. Voor de derde keer en voor de derde keer pasta. Die traditie hebben we mooi in stand gehouden. Gisteren samen met Kristoffer een fietstocht gemaakt, waarbij het voor elkaar kregen in afgezette jachtgebieden terecht te komen. Meer dan twee hertjes hebben we echter niet gezien en aangezien we nog steeds niet langs de gunshop zijn geweest tegenover mijn huis, hadden we weinig keus dan de hertjes te laten gaan. ’s Avonds naar een ijshockeywedstrijd geweest tussen de Hamilton Bulldogs en de Toronto Marlies. Ondanks dat het aantal gevechten tegenviel, was het een prima potje. In het laatste kwart wisten de Bulldogs de score van 3-3 naar 6-3 te krijgen. Ondertussen waren ook hier alle showelementen aanwezig, zoals een partijtje in de rust tussen 30 continu vallende kinderen (lief!), een eetwedstrijd en mascottes die nogal veel energie over leken te hebben en dit ook maar al te graag lieten zien door de plastic wand van het veld te berijden.

Nog drie weken studeren en vanaf 7 december ben ik hiermee klaar. Dan is het nog ruim twee weken voordat ik terug naar Nederland ga. De tijd vliegt hier echt voorbij. De reisplannen voor in december (waarschijnlijk naar Chicago) zijn in de maak, dus er is nog genoeg om naar uit te kijken. En het vooruitzicht om met kerstmis en oud en nieuw weer in Nederland te zijn, is ook fijn.

Groeten!

  • 17 November 2012 - 19:36

    Bas R:

    He Bas, mooi om te zien dat het goed gaat! Kop die tentamens ff binnen en voor de rest geniet van je tijd nog daar in Canada, zeker die laatste weken zijn erg mooi zonder nog enige verplichtingen natuurlijk in Hamilton. We kunnen niet wachten tot we weer jouw zelfportretten mogen aanschouwen in Nederland!

  • 17 November 2012 - 21:28

    Marc:

    Hoi Bas, ik wil ff zeggen dat ik het leuk vind dat ik weer genoemd ben in jouw blog. Ik hoop dat dit ook geldt voor de nog komende verslagen. Doei!

  • 17 November 2012 - 21:29

    Marc:

    Oh ja, en verder ook gwn leuk om te lezen hoor. Mooi dat je veel beleefd en geniet van je tijd. Succes ook nog met je studie!

  • 17 November 2012 - 21:30

    Marc:

    En het is 'spuigaten'!

  • 17 November 2012 - 22:47

    Stamoudste:

    Je hebt ook ergens "oml" in plaats van "om" geschreven. Tot zover mijn negatieve kritiek, voor de rest klinkt het allemaal prima. Ik wil wel wat meedrinken zelfportretfotos van je zien, dat aantal is maar matig! Maar ik zag net dat Je een hoop nieuwe foto's hebt gedumpt, dus wie weet maak je me daar gelukkig... Hoop dat leven!

    Goed om te horen dat je ook nog nuttig bezig bent, want de maatschappij is natuurlijk een stuk beter af nu jij weet hoe met welzijn te werken!

    Veel plezier nog de laatste weken!

  • 18 November 2012 - 13:31

    Martino:

    Leuk stukje, Bas! Ik heb trouwens ook een Duitse studiegenoot die Terese heet. Grappig!

  • 19 November 2012 - 17:28

    Bas Schreurs:

    Bedankt voor de reacties en voor de verbeteringen, jongens! Heb het stukje meteen aangepast.

    En wat een toeval dat jij een Duits studiegenootje hebt met dezelfde naam, Martijn. Echt toevallig.

  • 19 November 2012 - 19:15

    Christiaan:

    Gelukkig dat het zo goed gaat daar. Ben wel erg benieuwd naar de uitslag van de halve finale!
    En ik ben blij dat ik eerder heb gereageerd dan Patrick op een blog van je. Want we hebben beide niet gereageerd op je vorige, terwijl we op die blog dáárvoor juist enorm hebben gereageerd. Dit betekent overigens niet (althans in mijn geval) dat ik het niet gelezen heb, integendeel. Ik ben het dus ook met die reacties eens, dat je stukjes lekker weg lezen. Net als deze overigens.
    Ik hoop alleen niet dat je de stroopwafels van je 21-diner hebt weggeven bij je presentatie. Niet zozeer in de eerste plaats om het feit dat die al behoorlijk oud zijn, maar meer dat dat behoorlijk zuur tegenover ons zou zijn. En al helemaal tegenover de leukste giftencommissie die Donar ooit gekend heeft. Maar dit zal natuurlijk vast niet het geval zijn geweest met die Dutch Shop daar in Canada :)

    Xxxx and lots of love.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Bas

Waar is Bas? Bas is nu in Canada. Bas gaat proberen af en toe een verhaaltje te schrijven over zijn avonturen in Canada. Daarnaast gaat Bas wat foto's maken. Deze foto's zal hij hier plaatsen en op Facebook. Mochten jullie Bas missen, dan kunnen jullie hem natuurlijk altijd op komen zoeken. Dat zou Bas hartstikke leuk vinden. Veel plezier met het volgen van Bas.

Actief sinds 23 Aug. 2012
Verslag gelezen: 312
Totaal aantal bezoekers 9802

Voorgaande reizen:

21 Augustus 2012 - 24 December 2012

Hamilton, Ontario, Canada

Landen bezocht: